Stockholm – Wikileaks a supravegheat şi a colectat informaţii despre mai mulţi jurnalişti suedezi bine-cunoscuţi, care l-au criticat pe liderul organizaţiei, Julian Assange, a relatat ziarul suedez Expressen, în această săptămână. Un purtător de cuvânt al Wikileaks a negat orice cunoştinţă de astfel de activităţi.

Raportul celor de la Expressen, un ziar suedez, a cauzat o agitaţie în presa suedeză. Unul dintre jurnaliştii supravegheaţi ar fi redactorul-şef al Expressen, Thomas Mattsson.

Sursele anonime ale Expressen pretind că au văzut documente interne wikileaks care conţineau, printre altele, informaţii despre situaţia financiară a lui Mattsson şi poze cu apartamentul lui. Atât documente publice cât şi informaţii secrete din partea autorităţilor suedeze se aflau printre materiale, în conformitate cu Expressen.

Assange aşteaptă extrădarea din Marea Britanie în Suedia pentru a fi interogat, după ce două femei suedeze l-au acuzat de agresiune sexuală. Wikileaks consideră că acest caz este o conspiraţie împotriva lui Assange, pentru a-l extrăda în Statele Unite, unde trebuie să răspundă acuzaţiilor legate de scurgerea de cabluri diplomatice publicate pe site-ul său, şi că jurnaliştii suedezi sunt implicaţi în ea, potrivit unor surse.

Potrivit sursei, o informaţie pe care Wikileaks ar deţine-o în legătură cu Mattsson este că apartamentul său valorează 2 milioane de dolari şi că el nu şi l-ar fi putut permite din salariul lui, deci trebuie să fi primit bani din altă parte. Această sumă este extrem de exagerată, conform Expressen.

Assange a refuzat să comenteze cu privire la subiect, dar purtătorul de cuvânt al Wikileaks, Kristinn Hrafnsson, a relatat pentru Expressen că el nu ştie despre nici un fel de investigaţie.

Deşi unii jurnalişti suedezi au comentat că nu este greşit să se investigheze alţi jurnalişti, rapoartele i-au nedumerit pe cei mai mulţi dintre comentatori, deoarece nici unul dintre jurnalişti nu a luat o poziţie împotriva Wikileaks ca organizaţie. Într-un editorial de marţi, Thomas Mattsson a lăudat Wikileaks pentru rolul său în expunerea abuzurilor militare americane în Irak şi Afganistan, dar el a acuzat organizaţia de paranoia şi de lipsa de viziune asupra modului în care funcţionează mass-media suedeză, dacă într-adevăr crede că el ar lua mită pentru a ajuta la discreditarea Wikileaks sau a lui Assange.

O altă bine-cunoscută jurnalistă suedeză, care ar fi supravegheată de Wikileaks, este Ulrika Knutson, care este şi preşedinta Publicistklubben, o asociaţie influentă a jurnaliştilor dedicată apărării libertăţii de exprimare şi încurajării dezbaterii jurnalistice.

Knutson a fost intervievată marţi de Swedish Radio, în timpul unui program în care ea, în mod ironic, avea programat să vorbească despre biografia neautorizată a lui Julian Assange.

Knutson a spus că ea nu a observat niciun fel de supraveghere şi că nu ştie ce să creadă. Ea a numit rapoartele din Expressen “vagi” şi a afirmat că nu poate comenta despre asta până când nu are mai multe informaţii.

Ea a adăugat că dacă afirmaţiile erau adevărate şi ea era într-adevăr supravegheată, asta ar fi fost “Complet absurd”, deoarece ea a apreciat întotdeauna munca wikileaks şi a apărat organizaţia din punct de vedere al libertăţii de exprimare. Ea l-a criticat pe Assange şi pe unii oameni din jurul lui pentru că aveau o viziune asupra lumii prea informată în legătură cu teoriile conspiraţiei.

“Dacă se dovedeşte că m-au supravegheat, cred că acest lucru indică doar faptul că am avut dreptate în această privinţă”, a spus Knutson.

Articol preluat de AICI

Comentati folosind contul Facebook

comments