Ceea ce noi numim tehnică rudimentară şi rămasă mult în urmă, ei numesc istorie vie, tradiţie nepreţuită. Ceea ce nouă ni se poate părea desuet, cum ar fi sunetul fluierului unui cioban, lor li se pare ceva sublim, de care nu au auzit decât din cărţi.

“Ei” sunt suedezii din regiunea Jamtland din Suedia, partenerii Consiliului Judeţean în proiectul de cooperare interregională „RURALAND: Actori ai dezvoltării rurale”, care s-au întors în Sălaj la trei luni după prima vizită de lucru făcută în judeţul nostru în luna ianuarie.

Regiunea suedeză din care provine delegaţia prezentă zilele acestea în Sălaj este cunoscută pentru implementarea gastroturimului, un concept ce presupune un altfel de turism, în care cei care cei care preferă o vacanţă activă plătesc pentru a vedea, cu ochii lor, cum se produce în mod tradiţional brânza de capră, şampania ori alte produse, ba chiar plătesc pentru a fi lăsaţi să dea şi ei o mână de ajutor. Şi pentru că la ei funcţionează foarte bine acest tip de turism, s-au arătat dispuşi, ca parteneri în proiectul amintit, să ne înveţe şi pe noi cum să facem.

Dacă în luna ianuarie au ales, împreună cu reprezentanţii Consiliului Judeţean 42 de producători locali care s-ar preta la acest proiect, lista a fost scurtată acum la şase. Zilele trecute, delegaţia suedeză, împreună cu reprezentanţii CJ i-au vizitat pe cei şase, în special pentru a vedea dacă ar avea capacitatea de a evolua către unităţi de primire gatroturistică. Cei şase producători aleşi pentru această vizită în teren au fost SC Spumante Silvania SA din Şimleu Silvaniei, ferma familială Dura Petru din Subcetate (Valcău de Jos – produse din lapte de vacă), SC Valea Bacăului SRL (Valcău de Jos – produse apicole), Sc Siciliana SRL Şimleu Silvaniei (produse din carne), SC Prodcom Oblio SRL Hida (produse de patiserie) şi ferma familială Ghiuruţan din Fântânele, comuna Dragu (produse din lapte de capră).

Au luat prânzul cu ciobanul

“Am luat prânzul afară, iar în momentul în care ciobanul a început să cânte la fluier, toate caprele au venit spre noi. A fost fantastic”, ne-a împărtăşit din experienţele trăite în cadrul acestor vizite Manne Mosten, iniţiatorul bunei practici “Gustur – promovarea gastronomiei locale” din Suedia. El spune au fost cu atât mai impresionaţi cu cât în Suedia nu mai există ciobani iar astfel de experienţe nu pot fi trăite decât aici. “De abia aştept să vin anul viitor cu un grup de turişti suedezi”, şi-a anunţat intenţiile el.

Şi Ida Olofsson, reprezentanta Consiliului Regional Jamtland, a fost plăcut impresionată de ceea ce a văzut şi crede în potenţialul Sălajului de a se dezvolta prin gastroturism. “Aveţi mult mai multe istorii şi tradiţii şi mult mai interesante decât Suedia. În plus, aveţi tradiţii care încă… trăiesc. Aşa că dacă noi am reuşit, şi voi puteţi”, a spus ea, încântată, la rândul său, de o experienţă trăită în Sălaj: a făcut cu mâna ei turtă dulce la Hida.

Cristina Hedin Eldrimner s-a declarat fascinată de peisaje şi de diversitatea lor, dar şi de faptul că nu s-au pierdut tradiţiilor culinare. “În plus, am remarcat că oamenii sunt foarte buni povestitori – ştiu multe istorioare despre produsele locale şi despre regiune”, a remarcat ea.

“Pentru noi, important este că ceea ce am selectat s-a dovedit a fi corect, că există potenţial turistic şi că acel potenţial poate fi dezvoltat”, a concluzionat, în cadrul unei conferinţe de presă, preşedintele Consiliului Judeţean, Tiberiu Marc.

În proiectul de cooperare interregională „RURALAND: Actori ai dezvoltării rurale” Consiliul Judeţean este partener, alături de alte nouă autorităţi regionale din tot atâtea ţări ale UE (Belgia, Bulgaria, Spania, Finlanda, Franţa, Italia, Portugalia şi Suedia). Proiectul are un buget de aproape 2.200.000 de euro şi are ca principal scop dezvoltarea economică şi socială a zonelor rurale administrate de parteneri. Potrivit lui Marc, la capătul implementării RURALAND, Sălajul va primi un “proiect la cheie” de dezvoltare a gatroturismului. “Va trebui să căutăm apoi finanţare, în special pentru a construi un centre de dezvoltare turistică şi culturală. Partenerii noştri din Suedia ne vor ajuta să promovăm această resursă pe care o avem şi ne vor ajuta şi prin aducerea de turişti în zonă”, a completat Marc.

Articol preluat de AICI

Comentati folosind contul Facebook

comments