Minuni in constructii : Øresund, podul-tunel ce leaga Suedia de Danemarca
Dintotdeauna, Danemarca si Suedia si-au zambit frumos de peste stramtoarea Øresund, iar visul maret al celor doua natiuni de a-si uni tarmurile urma sa fie pus in aplicare in 1995. Atunci a inceput constructia grandioasa ce avea sa uneasca cele doua tari prietene, dar si doua zone metropolitane importante, a capitalei Copenhaga si a orasului Malmo. Cel mai lung pod-tunel din Europa avea sa fie ridicat in 4 ani, cei 16,4 kilometri fiind dati spre receptie cu trei luni in avans.
Din clipa aceea in care Printul Frederik al Danemarcei si Printesa Victoria a Suediei s-au intalnit la mijlocul distantei constructiei pentru a da mana, toata Scandinavia era legata pentru prima data direct de centrul si vestul Europei. A mai trecut un an de la acel moment pana la inaugurarea oficiala, la eveniment participand toate capetele incoronate ale celor doua tari.
Initial, podul de 82.000 de tone a fost un esec din cauza costurilor prea mari de trecere. Oamenii nu erau dispusi sa plateasca tarifele piperate, nici pentru a calatori cu masina sau cu trenul. Dar acest lucru s-a schimbat din 2005 incoace. O crestere a traficului a fost simtita in principal pentru ca danezii au cumparat masiv locuinte mai ieftine in Suedia. Practic, acestia locuiau in Malmo si munceau in Copenhaga. Traficul marit a dus si la o serie de scaderi ale tarifelor, din 2008, soferul unui autoturism platind aproape 40 de euro pentru o trecere. O reducere de 75% avea sa fie aplicata celor care strabateau podul in mod obisnuit. Pana in 2007, 25 de milioane de oameni calatorisera pe acest pod, suma crescand cu alte 10 milioane in urmatorii doi ani. In prezent, datele arata ca zilnic podul e strabatut de 17.000 de masini sau de 80.000 de oameni prin diferite mijloace de transport.
Proiect genial
Constructia a scos toata ingineria din cei implicati in acest proiect urias. Cum urmau ei sa lege un oras Malmo cu un tarm mai inalt decat cel din Copenhaga, oras care avea plasat in zona proiectului si un aeroport international. Au pornit din Malmo cu un pod lung de 7,8 kilometri care se termina pe o insula artificiala, de aici proiectul continuand cu un tunel subacvatic de 3,5 kilometri ce iese in capitala Danemarcei, chiar prin spatele aeroportului Kastrup.
Podul in sine suporta doua linii de tren plasate sub o sosea cu patru benzi. Permite si traficului naval sa se desfasoare oferind o distanta de 57 de metri intre nivelul marii si punte. Insula artificiala botezata Peberholm a fost creata din piatra suedeza si pamant scos pe perioada constructiei podului si a tunelului. Fasia de pamant a insulei are o lungime de 4 kilometri si o latime medie de 500 de metri. Conexiunea intre aceasta insula si peninsula artificiala creata in Danemarca este oferita de tunelul Drogden. Acesta e compus dintr-un tub subacvatic lung 3,5 kilometri plus 270 de metri de tunel de intrare la fiecare capat. Tubul tunelului e compus din 20 segmente prefabricate, cele mai masive din lume cu 55.000 de tone cantarind fiecare. Acestea au fost asezate intr-un “transeu” sapat pe fundul marii.
Costuri uriase
O asemenea grozavie a venit cu un pret urias de 4,45 miliarde de euro la finele lui 2000, bani adusi din finantarea unei companii detinute 50-50 de cele doua state implicate. Contribuabilii nu au platit un euro pentru acest proiect, suma fiind imprumutata de cele doua guverne. Taxele de pod sunt singurul venit al companiei care estimeaza ca va achita creditul abia in 2035, in conditiile in care podul e proiectat sa rezista pana in 2100. In 2006, partea suedeza a mai cheltuit 1 miliard de euro pentru un sistem de tunele sub orasul Malmo pe care l-a legat de constructia Øresund si care a inceput sa fie operational din decembrie 2010.
Preturi de trecere
Conform tarifelor din iunie 2011, un motociclist ce traverseaza podul-tunel plateste 22 de euro, un sofer de autoturism achita 40 de euro, in timp ce un autobuz este taxat cu 199 de euro. 207 de euro, cel mai mult, sunt platiti de catre soferii de tir, iar in costul unui bilet de tren ce trece pe aici se adauga 9 euro la o calatorie.
Articol preluat de AICI
Lasă un răspuns