TopGear testează Volvo V40 (Multe poze)
Hatchback-urile luxoase sunt pe val în 2012: deja am văzut un Seria 1 reîmprospătat, Audi a lansat noul A3 iar renașterea Clasei A de la Mercedes se va materializa în vreo două luni. Dar premium-urile astea nemțești bine croite dau totul pentru practicitate, iar asta te face să te uiți cu interes sporit la noul Volvo V40. Suedezul face o excelentă primă impresie, cu stilizări și unghiuri care îl fac să arate mai interesant decât tiparele clasice de hatch. Capota joasă (sub care se ascunde și un airbag), parbrizul oblic și plafonul lăsat îi dau mai multă atitudine decât are orice hatch obișnuit.
Spatele denotă și el mult caracter, făcând mașina să arate bine într-un segment în care formele sunt dictate de nevoia de practic.Pentru început va primi trei dieseluri – unul de 1,6 litri cu 115 CP (D2) și o pereche de motoare de 2,0 litri cu 150 CP (D3) și 177 CP (D4), completate de două motoare pe benzină cu patru-în-linie de 1,6 litri – preluate din gama EcoBoost de la Ford –, care vor avea 150 CP (T3) și 180 CP (T4). Și va urma și un T5 de cinci-în-linie și 254 CP.
D2 va fi best-seller-ul, care va face atrage cumpărătorii de flotă cu cifre de 94 g/km emisii de CO2 și 3,6 l/100 km. Însă nu doar cifrele sunt bune la V40, ci senzația pe care o ai la interior. Habitaclul este tehnic, rece și masiv – în stilul specific scandinav –, cu un display aplicat care îți livrează informații și de pe care poți să schimbi modurile de rulare (Elegance, Eco și Performance). Poziția la volan este joasă și confortabilă și, cu toate că pierzi un pic de spațiu interior în favoarea unei forme exterioare atrăgătoare, este o pierdere suportabilă.
Similar, ținuta de drum este îngrijită și competentă (mai degrabă decât revelatoare). Direcția și frânele își fac treaba într-un progres liniar, iar rulajul este superb. Motorul duduie vesel în surdină și, cu toate că-și pierde din proprietăți pe la 3.500 rpm, îți oferă suficient cuplu pentru a te descurca prin trafic. Deci nu e rapid, dar lucrează ca un profesionist, ajutat de cutia de viteze manuală care este plăcută și precisă. S-ar putea să fie chiar cea mai relaxantă mașină la condus din clasa ei și se simte ca fiind mult mai mare, în termeni de rafinament și soliditate. Aici își spune cuvântul și masa totală de 1.890 kg.
O dată cu aceste linii mișto dispui și de o varietate mare de opționale pe care le poți comanda pentru mașina asta. Din punct de vedere al sistemelor de siguranță, este un Volvo tipic. Două airbag-uri dual-stage frontale, airbag-uri laterale, airbag pentru genunchii șoferului, airbag-uri cortină, sistem de protecție al coloanei WHIPS. Dacă s-ar declanșa toate odată, presurizarea ți-ar curăța toate sinusurile dintr-un foc.
V40 dispune și de o versiune îmbunătățită a asistentului de unghi mort BLIS care informează acum șoferul și dacă o mașină se apropie puternic din spate. Mai dispune și de un asistent pentru păstrarea benzii de mers, un Park Assist Pilot, un sistem de recunoaștere al semnelor de circulație, faruri care trec automat de la faza de drum la cea de întâlnire și invers, cruise control… sunt o grămadă de mici delicii îndesate în micul V40.
Și asta nu e tot. Soft-ul Cross Traffic Alert se folosește de senzorii radar din spatele mașinii pentru a alerta șoferul de prezența pietonilor/mașinilor/OZN-urilor în cazul în care acesta vrea să părăsească cu spatele un loc de parcare. Iar sistemul City Safety (de micșorare a riscului unei coliziuni) funcționează acum până o viteză de 50 km/h. În plus, City Safety este operat de laserul care pleacă din partea de sus a parbrizului și care frânează automat în cazul în care mașina consideră că șoferul nu va avea reacții suficient de bune. Nu te va scăpa tot timpul de bușeală, dar va diminua șocul impactului. OK, mai urmează ceva: V40 este echipat și cu un sistem de detectare a pietonilor, care folosește camera și radarul frontal pentru a analiza dacă vreunul dintre cei aflați pe marginea drumului ar avea vreo intenție de a traversa. Dacă cel în cauză țâșnește inopinat, V40 va lăsa ancorele. Sistemul detectează orice biped care are minim 80 de centimetri, așa că voi, cei de 79 de centimetri înălțime, să nu mizați pe asta.
Trebuie să mai știi că, dacă ajungi să fii lovit de un V40, ai șanse mari să scapi cu viață. Dacă vreun pieton reușește să fie la locul nepotrivit în momentul nepotrivit, marginea dinspre parbriz a capotei se va ridica și va acționa un airbag care acoperă cam o treime din parbriz, acolo unde capul ar trebui să-i aterizeze. Deci s-ar putea chiar să salveze o viață. Altă veste bună.Primele impresii? Nu are rost să menționez că versiunea T4 pe care am testat-o noi inițial a fost o experiență cu totul diferită, cu zăngănitul neplăcut al evacuării și o cutie automată nepotrivită. Dar în general, V40 – în speță D2-ul – este un Volvo cu bun-simț. S-ar putea să nu câștige detașat nicio comparație cu rivalii din segment, dar există șanse pentru o victorie la puncte. Lucru bun.
CIFRE:
1.560 cmc, 4L, FWD, 115 CP, 270 Nm, 3,5 l/100 km, 94 g/km CO2, 0-100 în 12,3 secunde, 190 km/h, 1.890 kg.
Articol preluat de pe TopGear.ro
Lasă un răspuns