Aproape de orășelul suedez Sandviken, la circa 190 km nord de Stockholm, o bucată din autostrada E16 a fost electrificată – cu stâlpi pe laterale, așa cum vedem pe căile ferate, și cabluri electrice care se întind deasupra primei benzi. Pe acest tronson circulă camioane hibride care se alimentează cu energie electrică, printr-un pantograf montat deasupra cabinei, similar cu ce vedem la tramvaie. E un proiect pilot, cofinanțat de Uniunea Europeană, care începe să fie testat și în Germania, iar în următorul deceniu există mari șanse să vedem din ce în ce mai multe drumuri europene modificate astfel.

Doi kilometri de autostradă cu fire pe deasupra și stâlpi pe margine

„Este un sistem catenar care folosește un pantograf montat pe un camion cu tracțiune electrică. Avem două camioane hibride Scania, care se încarcă în timp ce se deplasează pe E16”, explică Magnus Ernström, proprietarul suedez al proiectului.

Camioanele trec instantaneu de la electric la motorul biodiesel de 9 litri, deci pot face depășiri și pot schimba banda când e nevoie, explică acesta.

De ce acest sistem și nu o rețea cu stații de încărcare? „Sistemul nostru practic permite montarea de baterii mai mici, mai ușoare, având în vedere că vehiculul poate merge direct pe curent pe unele porțiuni, dar și posibilitatea ca vehiculul să se încarce în timp ce își continuă drumul pe autostradă, fără să fie nevoie să oprească și să încarce bateriile”, răspunde Ernström.

O tehnologie de 120 de ani, pusă la treabă abia acum 

„Este o tehnologie veche de 120 de ani la bază, dar până acum lipseau două părți: Componenta hibridă a camioanelor ce le permite tranziția automată, în mers, de la tracțiunea electrică la cea dată de motorul diesel, și senzorii care fac ca acest pantograf să găsească și să rămână conectat la liniile de electricitate”, mai spune Ernstrom.

Despre imaginea stâlpilor și cablurilor de-a lungul drumurilor? „Acești stâlpi nu sunt frumoși, suntem conștienți de acest lucru. Considerăm că acest factor al urâțeniei este unul dintre marile inconveniente. Pe de altă parte, mulți oameni spun că arată bine, deci…”, răspunde suedezul.

Costă 2 milioane de euro pe kilometru, dar poate fi implementat în jurul infrastructurii existente

Proiectul a fost lansat din 2016 și va continua în următorii ani cu electrificarea altor 40 de km, între zonele industriale și portul suedez Gavle, astfel încât multe din firmele care transportă marfă să poată folosi din plin sistemul. Până atunci, suedezii au de identificat care este cel mai echitabil model de business, cine plătește ce și cum.

Costul realizării infrastructurii este de 2 milioane de euro pe kilometru pentru ambele sensuri de circulație, dar dezvoltatorii proiectului suștin că nu este necesar ca un drum să fie electrificat peste tot. Mai degrabă doar anumite porțiuni – unde traficul este mai intens, unde există informații că un camion consumă mai mult, în zonele de urcare ș.a., în timp ce pe alte porțiuni camioanele pot merge pe baterii sau fac trecerea instant pe biodiesel. În orice caz, camioanele pot merge constant cu 90 km/h, indiferent de modul de tracțiune sau dacă sunt sau nu conectate la catenară.

HotNews

Comentati folosind contul Facebook

comments