Ambasadorul danez: Plata TVA in avans impiedica dezvoltarea Portului Constanta
Plata TVA in avans impiedica transformarea Portului Constanta intr-un “hub” (nod de retea – n.r). pentru toate tarile din estul Europei, dar autoritatile romane nu se lasa convinse sa renunte la acest sistem, declara ambasadorul danez in Romania, Michael Sternberg.
APM Terminals, o subsidiara a companiei daneze Maersk – cel mai mare operator in transportul maritim containerizat, care opereaza un terminal in Constanta timp de trei zile pe saptamana – este interesata de intregul transport intermodal din Romania si ar dori “intensificarea transportului de barje pe Dunare pentru transportarea marfurilor de la Constanta catre Viena si Budapesta, pentru ca preturile sunt mult mai mici decat transportul rutier, iar transportul fluvial este si mai putin poluant”, a explicat ambasadorul danez la Bucuresti.
In opinia sa, insa, transformarea Portului Constanta intr-un hub pentru toate tarile din Estul Europei este impiedicata de sistemul de plata al TVA aplicat de autoritatile de la Bucuresti.
“In majoritatea porturilor europene, vii, aduci marfuri si dupa ce vinzi marfurile, platesti TVA guvernului. In Romania, vii in Constanta si inainte ca marfurile sa paraseasca portul, trebuie sa platesti TVA – 24%. Care este consecinta acestui sistem? Porturi precum Koper din Slovenia, Varna din Bulgaria, Rotterdam, Bremenhaven preiau o parte din traficul care in mod normal s-ar fi derulat prin Constanta”, a declarat ambasadorul danez, Michael Sternberg.
“Daca ne uitam la statistici, vedem ca numeroase containere din China, care este cel mai mare furnizor, ocolesc Constanta, pentru ca este mult mai ieftin pentru importatori sa foloseasca Koper, si de acolo sa aduca marfurile in Romania fara a plati TVA-ul de 24% in avans. Or, asta nu ajuta la transformarea Portului Constanta intr-un hub natural, asa cum ar trebui sa fie”, a punctat diplomatul.
Problema a fost discutata in mai multe randuri cu autoritatile romane, dar acestea sunt reticente fata de modificarea sistemului, din cauza problemelor privind recuperarea TVA, a precizat ambasadorul danez.
“Am discutat de multe ori aceasta chestiune cu autoritatile romane, exista o intelegere tot mai mare fata de acest aspect, dar am inteles ca sunt ceva probleme cu recuperarea TVA. Nu stiu exact care e problema, dar atat timp cat porturile romanesti nu procedeaza precum alte porturi din UE, containerele vor fi trimise acolo unde este mai usor si mai ieftin. Speram sa se schimbe aceasta situatie, vrem sa fim partenerii Romaniei in procesul de transformare a Constantei intr-un port mult mai mare”, a spus Michael Sternberg.
Danemarca este dispusa sa ajute Romania in procesul de intarire a capacitatii de colectare a taxelor. Ambasadorul danez avertizeaza, insa, ca va fi greu de schimbat “directia” dinspre Portul Koper spre Constanta.
“Daca guvernul vrea sprijin pentru intarirea capacitatii de colectare, daca vrea sa invete din experienta Danemarcei, suntem bucurosi sa oferim un astfel de sprijin pentru ca sistemul vostru sa fie compatibil cu alte sisteme. De altfel, ne-am oferit de multe ori ajutorul, am tot discutat, dar in opinia mea va fi dificil sa schimbi directia, sa spui ‘ar trebui sa veniti din nou la Constanta, nu la Koper’. Koper ofera servicii foarte bune, acest port se dezvolta in toate directiile, vorbim de sume astronomice, are un management foarte dinamic, dupa model privat, si beneficiaza de sprijinul guvernului”, a precizat Michael Sternberg.
Plata TVA in avans reprezinta o preocupare si pentru investitorii turci. Cu ocazia vizitei efectuate in decembrie in Turcia, presedintele Traian Basescu a explicat de ce Bucurestiul a introdus plata TVA in avans si de ce nu e dispus sa renunte la ea.
“Ea a fost introdusa ca urmare a faptului ca foarte multe firme introduceau pe piata romaneasca 10, 15, 20 de camioane de legume, nu li se taxa TVA-ul, dar, a doua zi dupa ce se vindeau legumele si fructele, firma disparea si statul nu mai avea de unde sa-si recupereze TVA-ul. Acelasi lucru nu numai la legume si fructe, ci si la multe altele. Si atunci, aici as vrea sa fiu foarte deschis si sa va spun ca nu intrevad o renuntare la plata in avans a TVA-ului”, le-a transmis presedintele investitorilor turci, la 13 decembrie, la un forum al oamenilor de afaceri turci, la Istanbul.
“Nu numai cu legume si fructe avem aceasta problema. Romania s-a obligat sa lupte impotriva evaziunii fiscale, dar si cu multe alte categorii de marfuri care se vand destul de rapid si care nu vin din tari non-euro, vin din state membre euro. Vin, se vand si pe urma cautam firma si nu mai avem de unde sa recuperam TVA-ul pentru ca firma s-a desfiintat sau s-a pus sigiliu pe ea.
Deci, avem aceasta problema, exista o tentatie de evaziune fiscala pe piata romaneasca si, cel putin pana ne perfectionam mijloacele de a pune sub control evaziunea fiscala, probabil ca nu vom renunta la acest procedeu, care ne este reclamat si de companiile romanesti, dar trebuie inteles si statul cand incearca sa se protejeze”, a mai spus Traian Basescu.
Articol preluat de AICI
Asta e una din situatiile care dovedeste ca ce se intampla in Romania, distrugerea tarii, este intentionat. Cu multi ani in urma au fost romani care au atras atentia ca trebuie facut un studiu de piata care sa fie prezentat la EU, dar romanii se uita la Irinel si Becali, cine si-a mai pus-o cu cine si la manele.
Acel studiu ar fi costat mai nimic iar veniturile ar fi fost enorme, dezvoltarea tarii ar intrat pe un curs ascendent. Dunarea canaul si portul Constanta, s-ar fi dezvoltat asa cum se dezvolta acum Koper. Dar persoanele respective au fost ignorate in schimb s-au promovat nonvalori.
Totul se targe de pe timpul lui iliescu care a pus bazele siatemului actual in care fiecare fura cat poate, face datorii in numele nepotilor si generatiilor viitoare….
De-as avea o putere, as face Romania ca o floare !!!